Lisäravinteita vai oikeaa ruokaa?

23.4.2017

Aah, lisäravinteet. Näistä voisin kirjoittaa varmasti hyvin pitkään ja jatkaa keskustelua eri ryhmien edustajien kanssa yömyöhään. Tässä postauksessa en syvenny sen tarkemmin mihinkään tiettyihin lisäravinteisiin, vaan esitän oman näkemykseni lisäravinteista kokonaisuutena. Ravitsemustieteestä sanottakoon heti kärkeen, että uutta tietoa tuntuu tulevan aivan himmeällä tahdilla, ja eri ryhmien lobbaajat ajavat asiaansa toinen toistaan äänekkäämmin. Tästä loputtomalta tuntuvasta suosta on välillä vaikea poimia itselleen merkittävää tietoa, ja aivan satavarmasti en itsekään tiedä kaikesta kaikkea, joten olen valmis kuulemaan risteäviä mielipiteitä ja keskustelemaan näistä avoimin mielin. Mikään ei ole kiveen hakattua!

Ensimmäinen ja tärkein asia on kiinnittää huomio termiin ”lisäravinne”. Lisä-Ravinne. Kyseinen sana itsessään antaa jo vastauksen siihen, että kaikki tämän kategorian tuotteet ovat perusruokavalion päälle otettava lisä. Kun ateriointi päivän mittaan on monipuolista ja ravitsevaa, niin lisäravinteille ei käytännössä pitäisi olla tarvetta. Toki on poikkeuksia, kuten pimeän talven aikaan suomalaisille suositeltu D-vitamiini, jota ei perusruokavaliolla yksinkertaisesti saa tarpeeksi. Wait what? Miksi puhun vitamiineista, kun piti puhua lisäravinteista? Lisäravinteista helposti pomppaa ensiksi mieleen isot proteiinisäkit ja kreatiinipurkit yms., mutta vitamiini- ja hivenainelisät kuuluvat myös samaan kategoriaan lisäravinteiden otsikon alle.

Tässä vaiheessa monet heittävät jo ylävitosia itselleen, ja toteavat että: ”just näin olen ajatellutkin, lisäravinteet ovat hifistelyä, en mä niitä tarvi”, ja palaavat ranskanleivän ja meetvurstin ääreen syömään sitä ”oikeaa ruokaa”. Valitettavan monen perusruokavalio jää kuitenkin ravintoainetiheydessään suhteellisen köyhäksi, jolloin lisäravinteista voi helpolla tavalla saada juuri niitä aineita, jotka muutoin jäävät liian vähälle huomiolle. Esimerkiksi hyvälaatuisten rasvojen saanti on vielä monilla hakoteillä, kun päivittäiseen ruokavalioon eivät kuulu avokado, pähkinät, siemenet, lohi tai erilaiset öljyt. Tällöin omega-3 kapseleista voi saada helpon ja äärimmäisen tärkeän lisän päiväänsä. Toki mielessä kannattaa kokoajan pitää ajatus ruokailutottumusten kehittämisestä parempaan suuntaan, mutta tottumusten muuttumisen ollessa viikkojen, kuukausien tai jopa vuosien aktiivisen työn seurausta, on alkuvaiheessa ihan ok ottaa jotkut ravinteet purkista. Tietyllä tapaa tällöin edetään peppu edellä puuhun, mutta minä sanon, että hienoa kun puuhun kiipeäminen ylipäätään on alkanut kiinnostamaan!

Lopuksi haluan vielä raapaista pintaa kuntosalilla tavoitteellisesti treenaavien lisäravinteista, koska erilaiset proteiinisäkit ja kreatiinimonohydraatit ovat itselleni arkipäivää. Kovaa harjoitteleva salikimmo/kimma voi taatusti hyötyä osasta lisäravinteista, mutta edelleen isoin fokus tulisi olla perusruokavaliossa ja sen monipuolisuudessa. Ehdottomasti ykkösasia urheilijan lisäravinteissa on mielestäni niiden helppous. Esimerkiksi kananmuna sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja, eli lisäravinnetermein EAA:ta (essential amino acids). Harvoin silti näkee sarjapalautuksen aikana kenenkään napostelevan kananmunia, kun saman aineen voi juoda raikkaanmakuisena nesteenä sheikkeristä, joka kulkee vallan näppärästi mukana treenikassissa. Samassa jauheessa kun on vielä lisättynä hieman elektrolyyttejä sekä palautumista edistävää glutamiinia, niin salilla tämä on varsin pätevä vaihtoehto. Toisena esimerkkinä heraproteiinijauheen voi ottaa vaikka pitkälle ajomatkalle mukaan nopeaksi välipalaksi, joka takaa riittävän proteiininsaannin päivän aikana. Tai palautusjuomajauheen salille, kun tietää että seuraavaan ateriaan on vielä useampi tunti. Käyttömahdollisuuksia on monia.

Seuraavassa kirjoituksessani syvennytään tarkemmin nimenomaan kuntosaliharjoittelua tukeviin lisäravinteisiin ja pyrin antamaan muutamia tärppejä erityisesti salitreenitaipaleensa alkuvaiheessa oleville, mutta toivottavasti joku vannoutuneempi konkarikin löytää jonkun hyvän tiedonjyvän. Stay strong!

– Tero Martimo

Avainsanat: , ,